تفاوت تخت بیمارستانی و تخت‌ های معمولی

تفاوت تخت بیمارستانی و تخت‌ های معمولی

اصولاً از بیمارستان به عنوان خانه دوم بیماران یاد می‌کنند، زیرا در آنجا بیماران برای مدتی به استراحت پرداخته و تحت درمان قرار می‌گیرند. اما یکسری تخت‌ های بستری وجود دارند که به تخت بیمارستانی معروف هستند. بیماران برای استراحت بهتر و آرامش بیشتر بر روی آنها قرار می‌گیرند و مورد مداوا می‌باشند. این تخت‌ها خود دارای یک سری ویژگی مزایا و خصوصیات می‌باشند. همین ویژگی‌ها موجب شده که با تخت‌ های معمولی یک سری تفاوت‌ها داشته باشند. در این محتوا قصد داریم به بررسی تفاوت تخت‌ های بیمارستانی و تخت‌ های معمولی بپردازیم تا آخر مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از تخت بیمارستانی چه نوع تختی است ؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تفاوت تخت بیمارستانی و معمولی بپردازیم، بهتر است بدانیم تخت بیمارستانی چیست؟ یکی از تجهیزات پزشکی که در بیمارستان‌ها برای استراحت و مراقبت بیمارها به صورت موقت یا شاید حتی به صورت دائم به کار برده می‌شود را تخت بیمارستان می‌گویند. این تخت‌ها به صورت مکانیکی و برقی وجود دارند. به همین دلیل قیمت تخت بیمارستانی یکسان نبوده و دارای قیمت‌ های متفاوتی می‌باشد. از نظر متریال ساخت هم باید گفت آنها در متریال پلاستیکی فلزی و غیره ساخته می‌شوند.

تفاوت تخت‌ های معمولی با تخت بستری

تخت‌ های بیمارستانی خود در انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها بر اساس نوع بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آنها با تخت‌ های معمولی دارای تفاوت هایی می‌باشند که در ادامه به صورت مختصر به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

قابلیت تنظیم ارتفاع در تخت بیمارستانی

اولین تفاوتی که می‌توان در تخت‌ های معمولی و بیمارستانی عنوان نمود، توانایی تنظیم ارتفاع در تخت‌ های بیمارستانی است. این تخت‌ ها دارای شکن هستند که به وسیله همین شکن‌ها می‌توان به راحتی تخت را در ارتفاع‌ های متفاوت تنظیم نمود. با استفاده از شکن‌ ها به راحتی می‌توان کمر بیمار، زیر ران پا و پاشنه پای آنها را در جهات مختلفی بالا و پایین برد. برای اعمال این تغییر اصولاً با ریموت و یا استفاده از یک دستگیره انجام می‌شود. البته ناگفته نماند وجود این ویژگی موجب تفاوت قیمت تخت بیمارستانی و معمولی خواهد شد.

وجود میله‌ های محافظ در اطراف تخت‌ های بستری

دیگر تفاوتی که می‌توان برای تخت‌ های بیمارستانی و معمولی عنوان نمود، وجود یکسری ریل‌ های نصب شده در اطراف تخت‌ های بیمارستانی است. این ریل‌ها به بیمار کمک کرده تا خدایی نکرده بنا به هر دلیلی از تخت سقوط نکند. میله‌ ها در تخت ‎های بستری اصولاً ثابت نبوده و در واقع متحرک هستند، یعنی به راحتی هنگام پایین آمدن بیمار قابل جمع شدن می‌باشد.

توانایی حمل تجهیزات درمانی با تخت‌ های بیمارستانی

اصولا تخت‌ های معمولی فقط در حد دراز کشیدن و استراحت بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تخت‌ های بیمارستانی دارای تجهیزاتی هستند که موجب تمایز آنها با تخت معمولی شده است. یکی دیگر از تفاوت‌ های آنها توانایی یا در واقع قابلیت استفاده از تجهیزات یا وسایل درمانی بر روی این تخت است. اگر از نزدیک دیده باشید، بر روی تخت‌ های بیمارستانی می‌توان انواع سرم، کپسول اکسیژن، دستگاه فشار و حتی مانیتور های نمایشگر ضربان قلب و غیره را هم بر روی آنها قرار داده و یا حتی حمل کرد. پس همین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها است که قیمت تخت‌ های بیمارستانی را نسبت به دیگر تخت‌ های معمولی متفاوت کرده است.

قابلیت تاشو بودن تخت های بیمارستانی

همانطور که می‌دانید تخت‌ های معمولی صاف و ثابت بوده و هیچگونه تغییری در آنها ایجاد نشده است. اما در تخت‌ های بیمارستانی انواعی وجود دارد که برای بیمارانی که دچار شکستگی در قسمتی از بدن هستند، مورد استفاده قرار می‌دهند. این تخت‌ها به گونه ای طراحی گردیده‌اند تا افرادی که نیازمند این موضوع هستند، در یک پوزیشن مشخص قرار گیرند، اما بقیه قسمت بدن آنها در حرکت باشد. یک انتخاب ایده آل است با توجه به موارد بالا متوجه می‌شویم که تخت‌ های بستری به گونه‌ای طراحی شده اند تا متناسب با محدودیت‌ های بیمار مورد استفاده قرار گیرند.

احساس آرامش بیشتر بیمار در تخت بیمارستانی

یکی دیگر از مواردی که باید برای بیمار حتما در نظر گرفته شود، احساس راحتی و آرامش آنها است. پس باید تخت‌ بستری هم به گونه‌ای باشد که این حس راحتی و آرامش را به بیمار القا کنند. البته تخت‌ های معمولی هم دارای این ویژگی هستند. اما تخت‌ های بیمارستانی به گونه‌ای بوده که این حس را خیلی بیشتر تامین خواهند کرد. زیرا بیمار قرار است برای مدت زمان کوتاه و یا طولانی بر روی آن قرار گیرد.

زیبایی ظاهری تخت‌ های بیمارستانی

اگر دقت کرده باشید ظاهر تخت‌های بیمارستانی با تخت‌های معمولی متفاوت می‌باشد. آنها با یک ایده و زیبایی خاصی طراحی شده‌اند و در واقع در ساخت آن ویژگی‌ هایی رعایت شده که هر کدام از آنها یک قابلیت را ارائه می‌کنند. حتی برای اینکه بیمار بتواند به راحتی با این تخت ها ارتباط برقرار کنند، ظاهر آنها را متفاوت‌تر از تخت‌ های معمولی طراحی کرده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.