تخت جراحی

تخت جراحی

شرکت توان زیست عرضه کننده انواع تخت بیمارستانی مانند تخت جراحی، تخت ارتوپدی و غیره است. در واقع باید گفت که امروزه در همه بیمارستانها بخشهای جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند این بخشها شامل اتاقهای عمل میباشند که انواع اعمال جراحی درآنها انجام میشود. این اتاقها باید از تجهیزات بسیار پیشرفته برخوردار باشند و دستگاه های زیادی دراین اتاقها تعبیه و نصب میشوند

انواع دستگاههای پزشکی ازجمله دستگاههای مانیتورینگ علایم حیاتی. چراغهای اتاق عمل .دستگاه های عکسبرداری. دستگاه های احیا و…..

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دستگاه های مورد استفاده در اتاق عمل تخت جراحی میباشد. تخت جراحی تختی است که بیمار به حالت های مختلف روی ان قرار میگیرد تا پزشک بتواند خیلی راحت به آناتومی بیمار دسترسی داشته باشد و در حین عمل هم حرکاتی برای تغییر پوزیشن بیمار انجام بدهد. خود تخت جراحی به تنهایی شامل تجهیزات پیشرفته ای می باشد همین امر باعث می شود این نوع تخت باتخت های بستری تفاوت بسیاری داشته باشد.

تخت جراحی اتاق عمل چیست؟

تخت عمل جراحی به تختی گفته می شود که بیمار طی یک عمل جراحی روی آن دراز می کشد. گاهی اوقات به عنوان میز جراحی یا میز عمل شناخته می شود، میزهای جراحی معمولاً در اتاق عمل یا مجموعه جراحی بیمارستان، مرکز جراحی سرپایی یا سایر مراکز درمانی که جراحی در آنها انجام می شود، استفاده می شوند. میزهای عمل ممکن است ثابت یا متحرک باشند تا اتاق به اتاق دیگر منتقل شوند. تخت های عمل در انواع مختلف روش ها مانند قلب ، سینه ، ارتوپدی ، باریاتریک ، رباتیک ، اورولوژی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

تختهای جراحی در انواع مختلف تولید میشوند و کارایی های خاص خود را دارند به عنوان مثال تخت های زیبایی برای عمل های زیبایی  که دارای زیرسریها و اکسسوری های خاص خود میباشد.

تخت های جراحی یا تخت ارتوپدی دارای صفحه های عکس برداری هستند و دستگاه های کشش و تراکشن دارند یا تخت های جراحی جنرال که میتوانند همه این کارایی ها را داشته باشند.

مزایای تخت های جراحی

  • تخت ها یک میز کار الکترونیکی است که قابلیت پذیرش ظرفیت بالا را دارد.
  • قابلت تنظیم ارتفاع را دارا می باشد تا در عمل های طولانی مدت که احتیاج به نشستن پزشک است ارتفاع تخت را کم کرد.
  • تخت می تواند به یک میز چرخان 180 درجه ای برای دسترسی به تصویربرداری بیمار مجهز شود
  • قابلیت تنظیم صفحه سینه، تنظیم صفحه پشت، تنظیم صفحه سر،تنظیم صفحه پا، جابجایی طولی و موقعیت های دیگر را دارا می باشد.
  • تخت عمل جراحی  به گونه ای طراحی شده است که بی صدا باشد و کنترل الکترونیکی نیز بسیار آسان است و موقعیت مناسب بیمار را فراهم می کند.
  • یک تشک اسفنجی با قابلیت جدا شدن و شستشوی آسان روی تخت قرار می گیرد.
  • این تخت ها در برابر میکروب ها و باکتری ها و … مقاوم است.
  • تخت ها غیر قابل اشتعال هستند.

علاوه بر این، این تخت ها دارای کاستورهای ضد الکتریسیته ساکن همراه با قفل کف برای حداکثر پایداری، قفل ایمنی برای جلوگیری از حرکت تصادفی با کنترل های الکترونیکی و طراحی آسان برای دسترسی به سیستم هیدرولیک برای سرویس است. لوازم جانبی اختیاری برای تخت ها شامل پشتیبان گیری باتری ، قابلیت تنظیم مجدد خودکار و کنترل از راه دور بی سیم است.

تخت جراحی شامل تشک مخصوص چند تکه با فوم مخصوص و روکش های قابل شستشو و آنتی باکتری میباشد که قطعات ان  برای تغییر پوزیشن راحت تر تخت و بیمار از هم جدا و بصورت برش خورده هستند.

تسمه های مخصوص برای ثابت نگاه داشتن بیمار، اسکرین بیهوشی، تکیه گاه های مختلف ،چرخ و ترمز، ریموت کنترل  برای تغییر حالت تخت، انواع زیرسری زیردستی زیر پایی و…که با کلمپ های مخصوصی به تخت متصل و جدا میشوند..

تغییر حالت تخت برعهده  موتورها و جک هایی است که زیر پوشش میانی تخت تعبیه می شوند این جک ها باید دارای قدرت زیادی باشند تا تحمل وزن های بالا را داشته باشند همه حرکات با ریموت کنترل انجام میشوند. این موتور ها دارای باطری های بکاپ برای مواقع ضروری هستند البته برخی تخت ها با پدال ها و اهرم های مکانیکال هم کار میکنند مثلا پدال تنظیم ارتفاع که پزشک  با پاروی آن فشاروارد کرده و بسیارسریع ارتفاع دلخواه را تنظیم میکند

حرکات شامل بالا آمدن پشتی بیمار و برگشت. بالا آمدن زیر پایی بیمار و برگشت، شیب مثبت و منفی از روبرو، شیب مثبت و منفی از پهلو، تنظیم ارتفاع کلی و…… روکش این نوع تخت از چرم بسیارعالی و قطعات استیل درجه یک باید ساخته شود که راحت بتوان همه اجزا را ضد عفونی و استریل کرد وتخت به مرورزمان کیفیت خودش را ازدست ندهد

ویژگی تخت های جراحی

  •  سیستم چهار شکن/ دارای دو دستگاه جک گازی برای تنظیم زیر پا
  •  دارای ترنلنبرگ   و لترال ، زیر پایه متحرک
  •  دارای قابلیت نصب پدال پایی (۴ حالته)
  •  دارای روی با چرم مصنوعی ضد حساسیت و رنگ انتخابی
  •  دارای قابلیت تنظیم پشتی 10- تا 90  درجه
  •  دارای قابلیت تنظیم ارتفاع تا ۱۲۵ سانتی متر
  •  دارای قابلیت کنترل دستی یا پایی
  •  دارای سیستم برقی ۲۴ ولت و کنترل الکترونیکی ۱۲ ولت
  •  دارای ۴ الکتروموتور(لیناک  دنمارک)
  •  دارای چهار چرخ با سیستم قفل مرکزی و پایه های   تثبیت ارتفاع دستی
  •  دارای قابلیت نصبups  و باتری بک آپ
  •  دارای بالاترین درجه حفاظت در برابر آب و گرد و خاک با استاندارد 66ip
  •  دارای موتورهای ۲۴ ولت دارای حرکات تنظیم ارتفاع ، پشتی ، Trend & Lateral Rew  ، تیلت تمام اتوماتیک
  •  دارای ستون زیر سر جهت بهره گیری از C-ARM در تمام تخت
  •  دارای قابلیت جابجایی زیر سر با زیر پایی جهت بهره گیری بهتر در پوزیشن های  مختلف
  •  دارای کنترل دستی قابل شستشو به همراه کلیدی جهت امنیت بیشتر در حین عمل( Safty Key )
  •  دارای تشک آنتی  استاتیک تزریقی پلی ورتان  از نوع  آنتگرال  آنتی استاتیک  کف و رو ضدآب
  •  دارای آکارد یونی سیلیکونی تزریقی ازجنس مدیکال تایپ
  •  دارای پایین ترین ارتفاع
  •  دارای قابلیت عکس برداریه  اشعه ایکس(کاملاً رادیولوسنت)
  •  تماما استنل لیس استیل
  •  تحمل وزن بیمار تا ۳۰۰ کیلوگرم
  •  به همراه کلی اکسسوری های  مربوط به اعمال جراحی جنرال ، ارتوپدی و مغز و اعصاب به صورت آپشنال

استفاده از یک تخت عمل جراحی

کاربردهای یک تخت عمل به طراحی و مشخصات آن بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از تخت های جراحی برای انجام طیف وسیعی از روش ها طراحی شده اند در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای اقدامات ارتوپدی و یا … طراحی شده اند.

یک بیمار در طی یک عمل جراحی روی تخت دراز می کشد. هدف از داشتن یک تخت جراحی نگه داشتن بیمار در محل است در حالی که تیم جراحی فعالیت می کند و ممکن است قسمتهای مختلف بدن را با استفاده از لوازم جانبی  متصل به تخت برای دسترسی راحت تر به محل جراحی حرکت دهد.

گاهی لازم است برای عمل قسمتی از بدن فرد ثابت باشد و قسمتی دیگر حرکت داده شود این عملیات و کلیه عملیات های دیگر را باید با استفاده از تخت ها عمل جراحی انجام دهند. تمامی عمل ها یکسان نیستند و جراحان گاها لازم است قسمت های مختلف بدن مانند سر، دست، بدن، پاها را عمل کنند. برای این کار احتیاج به یک تخت جراحی پیشرفته است که به وسیله آن جراح بتواند به راحتی به قسمت مورد نظر دسترسی کامل داشته باشد.

به دلیل تنوع رویه ها و انواع تخت های جراحی ، محدودیت های وزن و قد برای ایمنی بیمار در حین جراحی تعیین شده است.

موقعیت های جراحی

اقدامات جراحی نیاز به موقعیت مناسب بیمار دارد تا بیمار در هنگام جراحی راحت باشد و دسترسی آسان و بدون مانع به محل جراحی برای جراح فراهم شود. بسیاری از عوامل بر تصمیم گیری در مورد نحوه قرارگیری بیمار در طی یک روش تأثیر می گذارند

انواع تخت های جراحی

تخت های جراحی به سه دسته عمده تقسیم می شود: تخت های جراحی عمومی، تخت های ارتوپدی و تخت های تصویربرداری رادیولوژی.

تخت های جراحی برای یک مورد خاص استفاده نمی شوند در عوض، برای تطبیق پذیری در طیف وسیعی از عملیات طراحی شده است. میزهای جراحی عمومی را می توان از نظر طول و عرض تنظیم کرد ، می توان به هر دو طرف متمایل شده و به صورت افقی کج شد.

در بیشتر تخت ها، قسمت سر قابل جابه جایی است و می تواند انواع مختلفی از پایه های قابل اتصال به سر را داشته باشد

نوع دوم تخت، مربوط به ارتوپدی، برای دستکاری آسان و قدرت مانور مورد نیاز در جراحی های ارتوپدی طراحی شده است. برای انجام موفقیت آمیز جراحی ارتوپدی ، جراحان هنگام مانور دادن به بیمار نیاز به کنترل و انعطاف دقیق دارند. میزهای ارتوپدی این دسترسی و انعطاف پذیری حرکت را فراهم می کنند.

سومین نوع از تخت ها، مربوط به تصویربرداری رادیولوژی است. این نوع تخت ها برای کسانی که نیار به تصویر برداری از ناحیه های مختلف دارند ، طراحی شده است.

انتخاب تخت مناسب برای عمل های جراحی برای ایمنی بیمار و نتایج موفقیت آمیز در اتاق عمل مهم است. تصمیم گیری برای استفاده از یک تخت خاص به عوامل خطر بیمار ، توانایی موقعیت یابی ، نوع روش و مدت زمان عمل بستگی دارد. برخی از ویژگی های تخت های جراحی خوب شامل قابلیت انعطاف پذیری ، سهولت استفاده ، قابلیت اطمینان ، محدودیت نداشت برای وزن و قد و قابلیت های جانبی می باشد.

پوزیشن عمل جراحی عبارتند از :

دراز کشیدن، ترندلنبورگ و ترندلنبورگ معکوس، نشسته ، مستعد، لیتوتومی

اگر به اتاق عمل جدیدی برای بیمارستان یا مرکز جراحی خود نیاز دارید ، زمانی را اختصاص دهید و در مورد مزایای  تخت های جراحی که ایجاد کرده ایم اطلاعات کسب کنید.

این تخت ها با تعهد به کار دستی با کیفیت طراحی شده اند و دارای ویژگی های داخلی هستند که آنها را در تعدادی از تنظیمات مختلف مناسب می کند. چه شما نیاز به خرید یک تخت جراحی جدید دارید و چه در تلاش برای ارتقا اتاق های عمل در سراسر مرکز خود هستید، ما مجهز هستیم تا نیازهای شما را به طور کامل برآورده کنیم.

تخت های جراحی اتاق عمل تولید شده توسط شرکت توان زیست دارای تجهیزات کامل برای هر کدام از موقعیت های عمل است. علاوه بر این تخت ها نمونه های دیگر از تخت بیمارستانی مانند تخت ارتوپدی، تخت بستری، تخت icu  و ccu و … با کیفیت بالا تولید شده است.