نوجه به امکانات بیمارستان برای زایمان

کنترل عفونت های بیمارستانی

عفونت های موجود در بیمارستان ، هم برای ارائه دهندگان خدمات و پرسنل بیمارستان مثل پزشکان ، پرستاران و هم برای بیماران ، یک خطر جدی محسوب میشود.البته توجه داشته باشید که کودکان ، افراد سالمند و بیمارانی که سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

عفونت های بیمارستانی هم از طریق تماس و هم از طریق هوا به دیگران منتقل میشوند.بدن افراد سالم در بیمارستان (پرسنل بیمارستان) در مقابل این عفونت ها مقاوم تر است.اما کسانی که بیمار هستند و سیستم بدنیشان ضعیف شده و یا زخم باز دارند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

افزایش عفونت ها در بیمارستان باعث طولانی تر شدن ماندگاری در بیمارستان ، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ، بوجود آمدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی و در بدترین حالت باعث مرگ ومیر میشود.

عفونت های بیمارستانی را میتوان با ارائه یک برنامه نظارتی موثر ، کارآمد و حساس و انجام اقداماتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم ، تا حدی کنترل کرد.

بهداشت دست را رعایت کنید

دستها عامل اصلی انتقال عفونت ها در بیمارستان هستند.بنابراین بهداشت دست و شستن مکرر دست ها ، جهت جلوگیری از انتقال عفونت ها در بیمارستان ضروری است.برای این منظور دستهای خود را با آب و صابون بشویید و سپس با استفاده از دستمال یکبار مصرف به خوبی خشک کنید.شستن دستها پس از لمس کردن تجهیزات مختلف بیمارستان مثل نرده ها ، تخت بیمارستانی ، پرده و سایر سطوح بیمارستان و هم چنین قبل از خوردن غذا امری ضروری است.

 اقدامات مراقبتی از بیمار در منزل

 

به دنبال علائم عفونت باشید

وجود تورم و قرمزی در نزدیکی محل های جراحی از علائم عفونت هستند.بعلاوه سوند میتواند منجر به عفونت شود.از دیگر نشانه های عفونت ، درد و گرما شدید است.در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده ، سریعا موضوع را با پزشک و یا پرستار خود در میان بگذارید ، تا آنها اقدامات لازم جهت رفع مشکل شما را انجام دهند.اسهال یکی دیگر از نشانه های وجود عفونت است.اگر اسهال دارید ، باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

اگر عفونت دارید ، زمان عمل جراحی خود را به تعویق بیندازید

اگر شما نوع دیگری از عفونت ، مثلاً یک دندان آبسه دار را دارید ، باید در صورت امکان ، جراحی به تعویق بیفتد تا این که عفونت به طور کامل برطرف شود.در غیر اینصورت خطر ابتلا فرد به عفونت جدید افزایش یافته و حتی ممکن است عفونت موجود بدتر شود.

نیاز بیماران به انزوا را بررسی کنید

برخی از افراد بستری شده در بیمارستان ، بیماریهایی دارند که براحتی به دیگران منتقل میشود.با جدا کردن این بیماران ، میتوان از انتقال عفونت ها به دیگران تا حدی جلوگیری کرد.برخی دیگر از بیماران برای منافع خود نیازمند این هستند که از دیگران جدا شوند.این افراد به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان و یا داشتن یک بیماری خاص ، عفونت های بیمارستانی را خیلی راحت تر دریافت میکنند و به همین جهت باید آنها را تحت مراقبت های ویژه قرار داد.کسانی که ناراحتی های حاد کلیوی دارند در این دسته قرار میگیرند.

استفاده از دستکش

پزشکان و پرستاران ، قبل از ارائه خدمات به بیمار، باید ابتدا دستهای خود را شسته و بعد از آن از دستکش استفاده کنند.هم چنین آنها بعد از انجام مراقبت های مربوط به یک بیمار، باید سریعا دستکش خود را دور انداخته و برای بیمار بعدی از دستکش دیگری استفاده کنند.پزشکان برای جراحی باید از دستکش استریل استفاده کنند.

اتاق بیمار را باید مرتبا تمیز و ضدعفونی کرد

قسمت های مختلف اتاق بیمار از جمله کف اتاق و حمام و دستشویی باید مرتبا تمیز و ضدعفونی شوند.هم چنین تمام سطوحی که بیمار با آن در تماس است ، مانند ریموت کنترل ، شیر آب ، دستگیره های تخت بستری و … باید مرتبا تمیز و ضدعفونی شوند.بعلاوه لباس بیمار ، پتو و ملحفه بیمار باید مرتبا تعویض شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.