مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

چگونه از بیمار دیابتی در خانه مراقبت کنیم؟

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

مراقبت از بیماری که دیابت دارد فراتر از آنچه که ما تصور می کنیم است. مراقبان باید درک بهتری از بیماری دیابت و عواقب جدی آن داشته باشند و همچنین مهارت های مربوط به مدیریت بیماری را بیاموزند.

 

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

 

شما به عنوان یک مراقب، عضو اصلی تیم برای کمک به فرد دیابتی هستید که کنترل وضعیت وی را کنترل کند. در این راه تشویق و پشتیبانی مرتب لازم است تا فرد تحت مراقبت شما بتواند زندگی با کیفیت و بهتری داشته باشد.

به عنوان یک مراقب مهم است که آگاهی خود را نسبت به بیماری دیابت و مراقبت و کنترل وضعیت افراد مبتلا به دیابت را بالا ببرید.

در این مقاله برخی از مهارت های مربوط به مدیریت و مراقبت از بیمار دیابتی در خانه را با هم بررسی می کنیم.

 

شناخت علائم دیابت

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

 

یکی از موارد اساسی برای یادگیری مراقبت ها و اطلاعات مربوط به دیابت به عنوان یک مراقب این است که، بتوانید علائمی را که ممکن است نیاز به توجه فوری داشته باشند را بشناسید و به موقع تشخیص دهید. همچنین از روش های درمان و بهبود مربوط به این علائم و اقدامات لازم آگاه باشید و در صورت نیاز آنها را بکار گیرید.

 

هیپوگلیسمی (قند خون پایین)

هیپوگلیسمی که به آن افت قند خون نیز می گویند که در این حالت قند خون به سطح زیر نرمالمی رسد و می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.  شایعترین علت افت قند خون، داروهایی است که برای درمان دیابت مانند انسولین و سولفونیل اوره استفاده می شود. در بیماران دیابتی که کمتر از حد معمول غذا خورده اند، بیش از حد معمول ورزش کرده اند یا الکل خورده اند خطر بیشتی دارد. سایر علل هیپوگلیسمی شامل نارسایی کلیه، برخی تومورها مانند انسولینوما، بیماری کبد، کم کاری تیروئید یا هیپو تیروئیدیسم، گرسنگی، خطای مادرزادی متابولیسم، عفونت های شدید، هیپوگلیسمی واکنشی، و تعدادی از داروها و خوراکی های دارای الکل می باشد. ممکن است پایین آمدن قند خون در نوزادان سالم که در طی چند ساعت غذا نخورده اند نیز رخ دهد.

علائم

  • لرزش
  • تعریق
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • گرسنگی
  • سردرد
  • تغییر حالت
  • خستگی

اقدامات لازم

برای تأیید وضعیت پیش آمده، گلوکز خون را بررسی کنید. پس از بررسی وضعیت بیمار در صورت پایین بودن قند خون او، یک لیوان آب میوه یا 3 تا 4 قاشق چای خوری شکر با آب ترکیب کنید. در صورت بروز علائم واکنشی به برخی شیرینی ها می توانید به بیمار تنقلات شیرین دیگر مانند یک شکلات بدهید.

اگر سطح گلوکز خون هنوز زیر  4 mmol / l است، اقدامات فوق را در 10 تا 15 دقیقه تکرار کنید. اگر علائم ادامه یافت یا گیجی شدیدی در بیمار رخ داد، فوراً به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

هیپرگلیسمی (قند خون بالا)

هیپرگلیسمی بیماری است که در آن مقدار بیش از حد گلوکز در پلاسمای خون گردش می کند. برای افراد دیابتی، سطح گلوکز که بیش از حد قند خون در نظر گرفته می شود، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما علت اصلی آن آستانه کلیوی گلوکز توسط فرد و تحمل کلی آن است. با این حال، به طور متوسط ​، سطح مزمن بالای 10-12 میلی مول در لیتر (180-216 میلی گرم در دسی لیتر) می تواند با گذشت زمان باعث ایجاد آسیب قابل توجهی در اندام شود.

علائم

  • تشنگی
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • خواب آلودگی
  • تاری دید

اقدامات لازم

ابتدا گلوکز خون را بررسی کنید. اگر گلوکز خون بیش از 240 میلی گرم در دسی لیتر ( > 13 میلی مول در لیتر) است، ادرار را از نظر وجود کتون بررسی کنید. بی بیمار مقدار زیادی آب بنوشانید. در صورت ادامه علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

کتواسیدوز دیابتی (دیابتیک کتواسیدوز)

کتواسیدوز دیابتی (DKA) یا کما دیابتیک یک وضعیت تهدید کننده در بیمار دیابتی (اغلب در بیماران دیابت نوع 1 مشاهده می شود) است که در صورت وجود مقدار کمی انسولین در بدن ایجاد می شود. بدون انسولین، بدن نمی تواند از گلوکز (قند) برای تأمین انرژی استفاده کند. درعوض باعث تجزیه چربی و پروتئین برای تأمین انرژی می شود. در این فرآیند، اسیدهای سمی تولید می شوند که به عنوان کتون شناخته می شوند. کتواسیدوز دیابتی در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

علائم

  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی شدید
  • تنفس سریع
  • برافروختگی پوست
  • بوی شیرین میوه و نفس کشیدن

اقدامات لازم

در ابندا گلوکز خون را که معمولاً بالای 15 میلی مول در لیتر است بررسی کنید. سپس سطح ادرار را از نظر وجود کتون بررسی کنید. تست های قطره ادرار برای کتون ها برای مصارف خانگی در دسترس است. در صورت مشاهده علائم شدید بلافاصله با یک پزشک یا آمبولانس تماس بگیرید.

 

جنبه های مهم مراقبت از بیمار دیابتی

 

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

فرد مبتلا به دیابت برای تحت کنترل نگه داشتن شرایط با چالش های زیادی روبرو است. مراقبت از دیابت یک کار گروهی است که فراتر از درمان بیماری است. حمایت خانواده و دوستان نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی دارد.

فرد مبتلا به دیابت به دلیل عدم توانایی به دلیل کهولت سن و سایر شرایط پزشکی ممکن است با استرس بیشتری روبرو شود. بنابراین، نقش مراقب در ارائه مراقبت از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

 

بررسی سطح گلوکز خون

یکی از زمینه هایی که می توانید به عنوان مراقب به شما کمک کند، نظارت بر سطح گلوکز خون که سطح قند خون را نشان می ده، می باشد. برای این کار شما به مهارت در زمینه چگونگی انجام آزمایش قند خون در خانه با استفاده از گلوکومتر نیاز دارید. در هنگام خرید گلوکومتر، توجه داشته باشید که با پزشک یا مربی پرستار دیابت در مورد نوع گلوکومتر مناسب برای فرد دیابتی از قبل مشورت کرده باشید.

لطفاً موارد زیر را هنگام کمک به گرفتن نمونه خون با روش خار انگشت به خاطر بسپارید:

  • قبل از انجام آزمایش دست ها را کاملا بشویید.
  • اطمینان حاصل کنید که دست بیمار تمیز است. دست ها را در آب ولرم بشویید و سپس خشک کنید تا گردش خون برای نمونه بهتر بهبود یابد.
  • قبل از خاراندن انگشت دست فرد را به آرامی ماساژ دهید تا گردش خون بهبود یابد.
  • هنگام خاراندن انگشت، از قسمت نوک انگشت به جای قسمت جلویی استفاده کنید زیرا درد کمتری دارد.
  • فشار ملایم روی پد انگشت را با فشار طرفین به بیرون وارد کنید تا نمونه بهتری دریافت کنید.
  • نکات پزشک خانواده خود را در مورد تعداد دفعات کنترل قند خون در منزل که برای شخص تحت مراقبت شما لازم است، دنبال کنید.

 

رژیم غذایی

به عنوان یک مراقب،  اطمینان حاصل کنید که در برنامه غذایی فرد بیمار غذاهای سالم و مناسب قرار داده باشید. از تغییرات در رژیم غذایی آگاه باشید و بیاموزید که چگونه رژیم را بر اساس برنامه غذایی طبق توصیه متخصص تغذیه تنظیم کنید. به شخص تحت مراقبت خود کمک کنید تا غذا را عاقلانه انتخاب کند و یک وعده غذایی متعادل را به او تشویق کنید. اگر در مدیریت رژیم غذایی با مشکل مواجه شدید، با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

به نکات زیر در هنگام انتخاب برنامه غذایی بیمار توجه کنید:

  • از چهار گروه غذایی، انواع مواد غذایی را تأمین کنید.
  • وعده های غذایی را منظم و طبق دستورالعمل پزشک مربوطه نگه دارید.
  • هنگام تهیه یا سرو غذا مراقب اندازه های آن باشید.

 

ورزش تشویقی

به عنوان یک مراقب بیمار دیابتی از مزایای فعالیت بدنی در کاهش سطح گلوکز خون مطلع شوید. فعالیت بدنی نه تنها به کنترل دیابت کمک می کند بلکه گردش خون را نیز بهبود می بخشد، قلب را تقویت می کند و خطر بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. به شخص تحت مراقبت خود کمک کنید تا به اهمیت فعالیت بدنی پی ببرد و از منظم بودن آن اطمینان حاصل کند.

همچنین در هنگام انجام فعالیت بدنی مانند افت قند خون (هیپوگلیسمی)، مراقب خطرات احتمالی باشید. علائم هیپوگلیسمی را به خاطر داشته باشید. یادتان باشد در حین برنامه ورزشی هر بار شیرینی یا آب میوه به همراه داشته باشید.

 

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

 

دارو

اکثر افراد مبتلا به دیابت همچنین بیماری (های) پزشکی دیگری مانند فشار خون بالا (Hypertension)، سطح کلسترول خون بالا دارند و ممکن است برای رفع چنین مشکلاتی از دارو استفاده کنند. بدانید فرد تحت مراقبت شما چه داروهایی را مصرف می کند و نحوه کار و عوارض جانبی احتمالی آن را مطالعه کنید و به خاطر بسپارید. در صورت بروز هرگونه واکنش در مورد دارو (ها)، پزشک و مربوطه را فوراً مطلع کنید.

به عنوان یک مراقب، اطمینان حاصل کنید که داروها به موقع و به طور منظم توسط پزشک تجویز می شوند. در صورت تزریق انسولین (برخی از افراد دیابتی از تركیب انسولین در عدم پذیرش یا عدم انطباق در درمان خود می ترسند) کمک به فرد بیمار برای غلبه بر ترس او نقش مهمی بر روند درمان دارد.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا در افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است. فرد مبتلا به دیابت ممکن است دچار مشکلات پا شود که ناشی از آسیب عصبی است که به آن نوروپاتی یا گردش خون ضعیف گفته می شود. وقتی اعصاب حسی آسیب می بینند، احساسات از دست می رود و ممکن است او از زخم یا شکستگی پوست که منجر به عفونت می شود، بی اطلاع باشد. زخم های پای دیابتی جدی هستند زیرا خوب ترمیم نمی شوند و در نتیجه باعث ایجاد گانگرن می شوند که می تواند منجر به قطع عضو شود.

این بسیار مهم است که سطح گلوکز خون را کنترل کنید تا خطر مشکلات پا را به حداقل برسانید. به عنوان یک مراقب، اطمینان حاصل کنید که هر روز در مراقبت از پای بیمار دیابتی اقدام می کنید.

در روند مراقبتی بیمار، بهتر است از تخت بیمارستانی دیالیز برای مراقبت هرچه بهتر از پای بیمار استفاده کنید. تخت دیالیزی با داشتن امکانات ویژه و طراحی حرفه ای برای بیماران دیالیزی بهترین گزینه برای مراقبت از آنها در خانه است. این تخت ها با تنظیم موتور به طور دائم از حالت نشسته به حالت تختخواب و برعکس تغییر می کند.

تخت دیالیزی فضای کمی را اشغال می کند و با استفاده از چهاچرخ تعبیه شده در زیرین تخت می توانید به راحتی آن را به مکان دیگیری منتقل کنید.

یکی از ویژگی های مهم این محصولات این است که قسمت پایینی تخت که محل قرار گرفتن پاها بر روی آن است از خستگی پاها جلوگیری می کند.

به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • هر روز پای او را بشویید و بازرسی کنید و اگر مشکلی مشاهده کردید به دنبال مراقبت های پزشکی مخصوص باشید.
  • به دنبال تغییر در رنگ پوست یا احساس آن باشید.
  • بستر او را مرتبا جابجا کنید تا ز بروز مشکلت احتمالی دیگر جلوگیری شود.
  • لوسیون پوست را به آرامی روی پا بمالید، اما نه بین انگشتان پا.
  • ناخن های پا را مستقیماً برش بزنید و لبه های آن را بچسبانید.
  • از پا در برابر درجه حرارت شدید محافظت کنید.
  • به او اجازه دهید همیشه از کفش مناسب و راحت استفاده کند.
  • حداقل یک بار در سال او را برای ارزیابی پا و بیشتر در صورت بروز مشکلات پا به پزشک مراجعه کنید.

 

مراقبت از بیمار دیابتی در خانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.