استریل کردن تخت بیمارستانی

نحوه شستشوی تخت بیمارستانی چگونه است؟

مقدمه

تخت بیمارستانی می تواند یکی از وسایل بسیار مفید از تجهیزات پزشکی برای بیماران باشد. تخت‌ بیمارستانی معمولا از فلز ساخته شده‌ اند که می‌ تواند جدا کردن و تمیز کردن اجزای آن از جمله فریم و شاسی، ریل ها و حفاظ، چرخ، موتور و هندل، سروپای تخت، حفاظ ها و در نهایت از رویه یا بستر تخت آن ها دشوار به نظر آید. با این حال، جداسازی و تمیز کردن تخت بیمارستانی به طور منظم برای جلوگیری از گسترش عفونت بسیار مهم است. هنگامی که به درستی تمیز و نگهداری شود، بیماران می توانند به راحتی روی آن استراحت کنند و بهتر بهبود یابند.

استریل کردن تخت بیمارستانی یک فرآیند معمول پرستاری است که با روش علمی مبتنی بر پیشگیری از عفونت در بیمارستان‌ ها از طریق ایجاد بستر سیستماتیک برای بیماران انجام می شود. چنانچه تمایل به خرید تخت بیمارستانی دارید، شرکت تعاونی توان زیست سپاهان با 15 سال سابقه درخشان در زمینه فروش تخت های بیمارستانی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در ادامه از نحوه شستشو و استریل کردن تخت بیمارستانی توضیح می دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

استریل کردن تخت بیمارستانی

استریل کردن تخت بیمارستانی

دانستن این که چگونه یک تخت بیمارستانی را به صورت ایمن و بهداشتی شستشو دهیم در مراقبت از بیمار بسیار مهم می باشد. تخت بیمارستانی که به درستی تمیز نگه داری شوند، تضمین می کنند که بیماران نه تنها راحت هستند و از آن ها مراقبت می شود، بلکه از خطرات مربوط به تخت مانند عدم بهبود زخم و آلودگی متقابل نیز در امان خواهند بود. از جمله مزایای مهم شستشو و استریل کردن تخت بیمارستانی شامل موارد:

  • پیشگیری و کنترل عفونت
  • برای جلوگیری از زخم بستر
  • فراهم کردن بستری امن و راحت برای بیماران تا بتوانند با خیال راحت استراحت کنند
  • برای دادن ظاهری مرتب و تمیز به واحد یا بخش
  • برای پذیرش نیازهای بیمار و آمادگی برای شرایط اضطراری یا بحرانی بیماری
  • برای صرفه جویی در زمان، مواد و تلاش
  • برای ایجاد رابطه موثر پرستار و بیمار
  • ارائه تمرینات فعال و غیرفعال به بیماران
  • برای ترویج پاکیزگی
  • برای کمک به بستگان برای یادگیری مراقبت از بیمار در خانه

نحوه شستشوی تخت بیمارستانی

هر نوع ملحفه و تشک را که انتخاب می کنید، سعی کنید با سازنده تماس بگیرید تا در مورد روش تمیز کردن صحیح آن اطلاعات کسب کنید. برای از بین بردن میکروارگانیسم ها، هر ماده ای نیاز به استفاده از مجموعه متفاوتی از ضدعفونی کننده ها دارد. تشک تخت بیمارستانی که به راحتی تمیز می شود، معمولا از تشک سلولی، ضد آب و قابل تنفس ساخته شده اند. این نوع مواد به بخار و هوا اجازه گردش می دهد اما آب یا مایعات دیگر را وارد خود نمی کنند.

نحوه شستشوی تخت بیمارستانی

روش تمیز کردن تخت بیمارستانی به روش زیر انجام می شود:

  • از بهداشت فردی اطمینان حاصل کنید

هنگام شروع مطمئن شوید که دست های تمیز تخت را لمس می کنند. برای اطمینان از این امر، ابتدا دست های خود را با استفاده از ضدعفونی کننده یا صابون ضد عفونی کنید. سپس دستان خود را با یک حوله تمیز خشک کنید. در مرحله ی بعد، دستکش یکبار مصرف و یک پیش بند بپوشید تا مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن تخت، باکتری به آن منتقل نمی شود.

  • آلودگی زدایی

آلودگی زدایی به تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استریل کردن تشک و تخت برای ایمن کردن آن برای بیمار اشاره دارد. سه بخش آلودگی زدایی عبارتند از:

تمیز کردن: روش حذف میکروارگانیسم ها و منابعی که به آن ها اجازه می دهد روی تخت بیمار رشد کنند.

ضد عفونی کردن: کاهش تعداد میکروارگانیسم ها برای کاهش خطری که آن ها علیه سلامتی بیمار ایجاد می کنند. این میکروارگانیسم ها شامل گونه های قارچی، گونه های باسیلوس، گونه های استرپتوکوک غیر همولیتیک، استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین هستند.

استریلیزاسیون: این فرآیند نهایی پاکسازی تشک از اسپورهای باکتری است.

فرآیند پاکسازی در مراحل زیر انجام می شود:

  1. ابتدا کاور تشک شامل ملحفه، لحاف، پتو و روبالشی را باز کنید. تمام تشک را بردارید تا از نظر باکتری و گرد و غبار آن را بررسی کنید.
  2. برای اطمینان از این که تشک هیچ یک از ترشحات بیمار را جذب نکرده است، از دستمال کاغذی استفاده کنید. آن را داخل تشک در اطراف ناحیه ای که باسن بیمار قرار دارد قرار دهید. مقداری آب روی روکش تشک بالا بریزید و محکم فشار دهید.
  3. دستمال کاغذی را به مدت سی ثانیه بگذارید و سپس آن را برای هر گونه لکه بررسی کنید. اگر لکه‌ ای پیدا کردید، تشک را تعویض کنید، زیرا برای استفاده مجدد مناسب نیست. در غیر این صورت، قبل از شروع به تمیز کردن، اجازه دهید تشک خشک شود.
  4. پس از بررسی تشک از هر گونه آلودگی، زمان استریل کردن آن فرا می رسد. ابتدا از یک ماده شوینده مخلوط با آب استفاده کنید تا از شر ذرات گرد و غبار و سایر آلاینده ها خلاص شوید. تشک را کاملا بشویید و بگذارید خشک شود.
  5. برای پاک کردن لکه های سرسخت، می توانید از صابون ضد آلرژی مخلوط با آب استفاده کنید.
  6. مرحله بعدی ضدعفونی تشک است. از ضد عفونی کننده ای استفاده کنید که توسط سازنده توصیه شده است. اگر تشک شما از وینیل تشکیل شده است، می توانید از ضدعفونی کننده های فنلی استفاده کنید. اگر از یورتان ساخته شده است، آن را با ترکیبات آمونیوم چهارتایی (معروف به کواتس) ضدعفونی کنید. اگر مواد تشک شما ترکیبی از هر دو است، کارشناسان استفاده از هیپوکلریت و اکسید کلر را توصیه می کنند.
  7. پس از اتمام فرآیند ضد عفونی، تشک را یک بار دیگر بشویید تا باکتری ها از بین بروند.
  8. هنگامی که ملحفه و تشک ضدعفونی و استریل شدند، می توانید تشک را روی چارچوب تخت تعویض کنید.
  9. سپس از یک خوشبو کننده ملایم و ضد آلرژی، با پارچه نرم روی سطوح و میله های تخت بیمار استفاده کنید.
  • دور ریختن مواد آلوده عفونی

این مرحله برای اطمینان از بهداشت کلی اتاق بیمار بسیار ضروری است. پس از اتمام تمیز کردن، تمام حوله ها، دستکش ها، پیش بند و سایر اشیاء کثیف استفاده شده را بردارید. هر گونه مایع تمیز کننده باقی مانده، ملحفه های کثیف و سایر مواد تمیز کننده باید از تخت شستشو داده شده دور نگه داشته شود.

دستور العمل کلی در مورد کاربرد ضد عفونی کننده ها

در نظر داشته باشید که برای رقیق سازی و مصرف گروه های مختلف مواد شیمیایی نکات مهمی وجود دارد که رعایت آن ها به کنترل مؤثر میکروارگانیسم ها کمک می کند:

  • مواد را به دقت پیمانه کنید
  • برای ساختن محلول مقدار معینی آب را به ماده اضافه کنید
  • از ظروف خشک استفاده کنید
  • پیش از استفاده لکه ها را پاک کنید
  • بیش از 70% از عفونت های بیمارستانی را می توان با شستشوی ساده با استفاده از دترجنت رفع کرد.

کاربرد ضد عفونی کننده ها برای تخت های بیمارستانی

انواع ضدعفونی کننده شیمیایی مناسب برای از بین بردن ویروس و باکتری

در واقع ضد عفونی کردن یک فرآیند شیمیایی یا فیزیکی جهت از بین بردن میکرو ارگانیسم ها از روی اشیاء بی جان می باشد. این ضدعفونی کننده ها شامل این مواد می باشند:

  • الکل

الکل ها جزء مواد ضدعفونی کننده سطح پایین تا متوسط هستند که می توانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را از بین ببرند. الکل ها به سرعت تبخیر می شوند، در نتیجه برای ضدعفونی کردن توسط الکل باید اجسام را در آن غوطه ور کرد. بهترین غلظت الکل ها به منظور از بین بردن باکتری ها بین 60% تا 90% می باشد.

  • ترکیبات کلردار

محلول های کلردار برای ضدعفونی سازی سفید کننده خانگی می باشد. سفیدکننده ها خیلی سریع عمل کرده و از باکتری ها آثاری به جای نخواهند گذاشت. در نظر داشته باشد که سفیدکننده ها برای ضدعفونی کردن فلزات مناسب نبوده و باعث خوردگی می شوند.

  • فرمالدئید

به دو شکل گازی و مایع به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی شناخته شده اند.

  • پراکسید هیدروژن

آن ها جزء ضدعفونی کننده های سطح بالا بوده و بر روی طیف وسیعی از ارگانیسم ها شامل باکتری، قارچ و ویروس ها تاثیرگذار خواهد بود.

از دیگر ضدعفونی کننده های موجود می توان به گلوتارالدئیدها، یدفورها، فنل و ترکیبات فنل و ترکیبات آلومینیوم اشاره کرد که کاربرد آن ها در موارد خاص و به صورت تخصصی تر خواهد بود. شما می توانید تخت های بیمارستانی را  به راحتی با ضد عفونی کردن و شستن منظم با محلول های تمیز کننده ایده آل از هر گونه شیوع عفونت های خطرناک جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که هر ضد عفونی کننده یا پاک کننده با پارچه شما سازگار است یا برای استفاده از آن بی خطر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.