مشخصات فنی تخت بیمارستانی در یک نگاه

مشخصات فنی تخت بیمارستانی در یک نگاه

از آنجایی که بیمارستان ها نیز به عنوان خانه دوم بیمار در نظر گرفته می شوند، پس تجهیزات پزشکی آن نیز باید دارای استاندارد های مورد نیاز باشند تا بیمار بتواند مدت زمانی که در بیمارستان بستری است، احساس آرامش و آسایش داشته باشد. در این مقاله قصد دارم شما را با تخت های بیمارستانی و استاندارد هایی که باید، در هنگام خرید و یا اجاره به آن ها توجه کنید، آشنا کنم. قبل از اینکه به مشخصات فنی تخت های بیمارستانی بپردازم ابتدا شما را با این واژه بیشتر آشنا خواهم کرد.

تخت بیمارستانی : به تختی گفته می شود که  مدت زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است، بتواند از آن در طول شبانه روز استفاده کند و با قابلیت ها و ویژگی هایی که این تخت ها دارند، هم بتوانند ایمنی بیمار را فراهم کنند و هم باعث آرامش او شوند.

تخت های بیمارستانی از نظر کاربردی که دارند در انواع مختلفی ساخته شده اند مانند: تخت معاینه، تخت بستری، تخت ژنیکو، آی سی یو ، سی سی یو ، ارتوپدی، اطفال، سی پی آر (CPR)، الکتریکی، اورژانس، ریکاوری، دیالیز، چشم پزشکی، شیمی درمانی، نوزاد، تخت جراحی و …

تخت های بیمارستانی از نظر طراحی، در کل به سه نوع برقی، نیمه برقی و مکانیکی تقسیم می شوند، که امروزه نه تنها در بیمارستان ها بلکه بیماران در منزل نیز از این تخت ها می توانند استفاده  کنند، این تخت ها دارای حفاظ در قسمت های کناری هستند که با فیکس کردن آن ها به سمت بالا، می توانید از خطر سقوط بیمار از تخت جلوگیری کنید.

تخت های مکانیکی: به این تخت ها تخت ساده و تخت دستی نیز گفته می شوند، از لحاظ سطح بستری، به سه حالت یک شکن، دو و یا سه شکن تقسیم می شوند که  یک اهرم در قسمت پایینی تخت برای تغییر وضعیت آن قرار گرفته است. نسبت به تخت های دیگر، این تخت ها ابتدایی تر و مقرون به صرفه تر هستند، و مناسب بیمارانی هستند، که از نظر جسمی قابلیت تحرک بیشتری نسبت به بقیه دارند.

مشخصات فنی تخت بیمارستانی

تخت های برقی : در تخت های برقی که به آن تخت های فول اتوماتیک و الکتریکی نیز گفته می شود ، یک تا چهار موتور به کار رفته شده است، که توسط یک کنترل، امکان تغییر ارتفاع تخت و تغییر زاویه های آن در سه ناحیه ی زیر پاها، زیرباسن و زیر سر وجود دارد، و برای بیمارانی مناسب اند که مداوم باید در موقعیت های مختلف قرار بگیرند، علاوه بر این ها تخت های بیمارستانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استاندارد های لازم برای امنیت جانی بیماران را داشته باشند. سطح این نوع تخت ها از جنس پلاستیک و ضربه گیر هستند، تا بتوانند هر بیماری را باهر ابعاد و وزنی بالای 350 کیلوگرم را تحمل کنند. رنگی که برای پوشش تخت های بیمارستانی استفاده می شود از جنس الکترواستاتیک می باشد تا به راحتی به توان آنها را با آب و مواد شوینده شست و پاکیزه نگه داشت. همچنین تخت های برقی، دارای پایه سرم و چرخ بوده تا در جابه جایی بیمار مشکلی وجود نداشته باشد.

تخت های نیمه برقی : در تخت های نیمه برقی که  به آن ها تخت نیمه اتوماتیک هم گفته می شود، موتوری برای تغییر وضعیت سر و پاها وجود دارد که توسط کنترل بالای تخت تنظیم می شود، اما تنظیم ارتفاع آن توسط اهرم و با دست انجام می گیرد، بنابراین این تخت مناسب بیمارانی است که نیاز به تغییر ارتفاع تخت نداشته باشند و یا از نظر جسمی بیمار توانایی تنظیم کردن اهرم تخت را داشته باشد.

رعایت قوانین و استاندارد ها برای تولید تجهیزات پزشکی، ضروری می باشد و تمامی کالا های تولید شده، باید دارای برچسب استاندارد باشند تا از استاندارد بودن کالا مطمئن شوید.

مشخصات فنی و استاندارد های تخت بیمارستانی :

مشخصات فنی و سه نمونه از استاندارد هایی که باید در هنگام ساخت تخت بیمارستانی به آنها توجه داشت ابعاد و ارتفاع تخت و چرخ های آن می باشد، که در ادامه در این رابطه بیشتر برایتان توضیح خواهم داد.

ابعاد تخت های بیمارستانی:

یک تخت بیمارستانی در صورتی استاندارد شمرده می شود، که ابعاد بیرونی آن دارای طول 220 سانتی متر و عرض 110 سانتی متر باشد، و همچنین از نظر ابعاد داخلی، طول آن 200 سانتی متر و عرض آن 90 سانتی متر باشد. اگر این استاندارد ها در ساخت ابعاد تخت بیمارستانی رعایت شود، بیمار احساس راحتی بیشتری داشته و می تواند به راحتی روی تخت در فضای بیشترجا به جا شود.

ارتفاع تخت های بیمارستانی:

ارتفاع تخت های بیمارستانی در تخت هایی که دارای پایه های ثابت هستند، حدود 75 سانتی متر می باشد، اما در تخت های برقی که کنترل تنظیم ارتفاع دارند، ارتفاع بین 38 تا 100 سانتی متر متغیر می باشد.

 مدل چرخ تخت های بیمارستانی:

از سه مدل چرخ پیچی، کفی و پینی در تخت های بیمارستانی استفاده می کنند، که متناسب با کارایی تخت و نوع اتصال آن انتخاب می شوند. این چرخ ها ابعادی بین 25 تا 75 سانتی متر دارند، که از مواد پلی یوتان برای جلوگیری و مقاومت در برابر برخورد با مواد اسیدی ساخته می شوند.

از مشخصات فنی دیگر در تخت های بیمارستانی، مدل برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

حداکثر وزن قابل تحمل = 250 کیلوگرم

حداکثر زاویه قابل تغییر زیر سر = 68 درجه

حداکثر زاویه تنظیم سطح پاها = 22 درجه

حداکثر زوایه تغییر زیر زانو ها = 16 درجه

ابعاد طولی تخت بصورت کلی = 2180 میلی متر

عرض کلی تخت = 1040 میلی متر

تخت بیمارستانی

همانطور که در بالا اشاره کردم تخت های بیمارستانی را، هم می‌توانید در منزل و هم در بیمارستان استفاده کنید، اما اگر می خواهید از این تخت ها در منزل خود استفاده کنید، باید با توجه به مشخصات هر تخت و نیاز بیمارتان، تخت مورد نظر را انتخاب کنید، اما چون خرید این تخت ها پر هزینه می باشد، شرکت تجهیزات پزشکی این تخت ها را به صورت اجاره نیز در اختیار افرادی که نیازمند هستند می گذارد و می توانید با اجاره این تخت ها در منزل از بیمار خود پرستاری کنید.

ممنون که تا آخر این مقاله با من همراه بودید، امیدوارم نکات لازم را در رابطه با تخت های بیمارستانی در اختیارتان گذاشته باشم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.