تمیز کردن و ضدعفونی کردن قسمت های مختلف بیمارستان

تمیز کردن و ضدعفونی کردن قسمت های مختلف بیمارستان

علاوه بر رعایت بهداشت ، تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح مختلف در بیمارستان برای جلوگیری از انتقال بیماریها و عفونت ها ، اهمیت زیادی دارد.

تمیز کردن محیط یک اصل اساسی پیشگیری از عفونت در مناطق مراقبت های بهداشتی است.سطوح بیمارستانی آلوده ، نقش مهمی در انتقال عوامل بیماری زا خطرناک دارند.بنابراین ضد عفونی مناسب سطوح و تجهیزات مورد نیاز بیماران و پرسنل بهداشتی برای کاهش مواجهه شدن با بیماریها ضروری است.

بیشتر بیمارستانها تلاشهای خود را فقط بر تمیز کردن اتاقهای بیماران تمرکز می کنند ، حال آنکه آلوده ترین سطوح در بیمارستان ها موارد نزدیک بیمار است و در صورت بستری شدن بیمار جدید در اتاقی که قبلاً در آن توسط یک بیمار آلوده اشغال شده است ، احتمال انتقال بیماری به بیمار جدید بسیار زیاد است.پس نقاط نزدیک بیمار و نقاطی که بیمار بیشتر از جاهای دیگر لمس کرده مثل ریل تخت جراحی ، تلفن و کنترل از راه دور و غیره باید بطور مرتب ضدعفونی شوند.بنابراین ضد عفونی کردن محیط بیمار به طور مرتب با استفاده از تکنیک مناسب بسیار حائز اهمیت است.

ضدعفونی کردن وسایل ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی

 ضدعفونی کردن وسایل ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی

ممکن است سطوح تجهیزات پزشکی با عوامل عفونی آلوده شده باشد و به عنوان وسیله ای در شیوع انتقال از فرد به شخص دیگر عمل کند.استفاده صحیح از ضد عفونی کننده های پزشکی می تواند به مهار و جلوگیری از شیوع باکتری ها و ویروس های مضر کمک کند.بسیاری از بیماریهای عفونی با استفاده صحیح از محصولات ضدعفونی کننده پزشکی و با ضدعفونی روتین دستگاههای پزشکی می توانند در مسیرهای خود متوقف شوند.

اهمیت نظافت بیمارستان

پاکیزگی و بهداشت در هر مکان عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است ، اما در بیمارستان ها مهم تر است.نظافت بیمارستان بخش مهمی از سلامت و امنیت کلی است ، زیرا این امر در کنترل شیوع عفونت ها نقش مهمی دارد. بعلاوه رعایت استانداردهای نظافت در بالاترین سطح در بیمارستان ، به صرفه جویی در وقت و هزینه در خدمات درمانی کمک میکند.

اهمیت نظافت بیمارستان

برای این منظور تمام سطوح بیمارستان بطور منظم و روتین باید توسط مسئولین مربوطه تمیز و ضدعفونی شوند.برنامه نظافتی بیمارستان شامل شستشو و ضدعفونی کردن مداوم تخت بستری بیمار ، پرده ها ، بالش بیمار ، دیوارها ، کف ، مبلمان و غیره است.

البته تمیز کردن بیمارستان باید بصورت اصولی و صحیح انجام شود.به عنوان مثال یکی از بزرگترین اشتباهات در نظافت بیمارستان ، شروع به تمیز کردن کثیف ترین مکان ها مثل ، سرویس بهداشتی و انتقال به قسمت های تمیز است.با این کار ممکن زباله ها و عوامل مسبب بیماری از قسمت های آلوده وارد قسمت های دیگر شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.