روش های جلوگیری از زخم بستر

برای جلوگیری از زخم بستر چه باید کرد ؟

جلوگیری از زخم بستر همیشه بهتر از درمان آن است. چرخاندن بیمار رایج ترین راه از میان روش های جلوگیری از زخم بستر است. چرخش یک کار دستی است که در آن یک پرستار یا مراقب بیمار از نظر جسمی موقعیت بیمار خود را جابجا می کند و فشار را از مناطق مستعد تشکیل زخم بستر کاهش می دهد . استفاده از تخت بیمارستانی مناسب بیمار نیز یکی از فاکتور های مهم در جلوگیری از زخم بستر می باشد .با این حال روش های پیشگیری دیگری نیز وجود دارد که می تواند شانس یک بیمار مسن را  که حرکتی ندارد برای جلوگیری از زخم بستر تقویت کند. بیماران بیمارستان و ساکنان خانه سالمندان می توانند از طیف وسیعی از محصولات پیشگیری از زخم بستر در بازار بهره مند شوند.

 

روش های جلوگیری از زخم بستر

 

تشک تسکین دهنده فشار

بسیاری از بیمارستان ها و مراکز مراقبت طولانی مدت تشک های مخصوص کاهش فشار برای بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به زخم فشار هستند نصب می کنند. این شامل بیماران  کما ، بی حرکت و مسن است. تشک های کاهش فشار, فشار روی پوست را کاهش می دهند و می توانند راحتی بیمار را افزایش دهند. این تشک ها برای جلوگیری از فشار طولانی مدت به یک قسمت از بدن ، به طور دوره ای نقاط فشار متناوب دارند. تشک تسکین دهنده فشار ممکن است از سیستم مکانیکی مانند پمپ فشار ثابت برای باد و تخلیه سلولهای هوای تشک استفاده کند. این سیستم به طور  مداوم فشار وارده به قسمتهای مختلف بدن در طول روز را کاهش می دهد. آنها همچنین ممکن است از پدهای مخصوصی برای نرم شدن سطح تختخواب و کاهش فشار بر روی پوست استفاده کنند. تشک های کاهش فشار به منظور جلوگیری از زخم بستر ، فشار را از برجستگی های آسیب پذیر استخوان مانند پاشنه پا و باسن پراکنده می کنند.

 

چکمه های بلند کننده پاشنه

پاشنه پا محل مشترک زخم بستر در افراد مسن است. وزن پا در حالت استراحت به پاشنه ها فشار می آورد و باعث ایجاد فشار بیش از حد می شود که در نهایت می تواند به بافت پوست روی پاشنه آسیب برساند یا از بین ببرد. چکمه های بلند کننده پاشنه پا را در هوا معلق می کنند و فشار مجدد رابین عضلات ساق پا تقسیم می کنند تا از زخم  بستر پاشنه جلوگیری کند. دستگاه به آرامی پایین ساق پا ، مچ پا و پا را می بندد و مالش می دهد تا خطر اصطکاک پوست و نقاط فشار را کاهش دهد. اکثر دستگاه هایی که برای این منظور استفاده می شود امکان تهویه زیادی را برای گردش مناسب هوا دارند.

 

کوسن های مخصوص

گاهی اوقات ، نشستن یا دراز کشیدن روی یک سطح نرمتر تمام چیزی است که برای جلوگیری از زخم بستر لازم است. قرار دادن کوسن های مخصوص یا حتی بالش های معمولی در زیر نقاط فشار بیمار می تواند فشار را برطرف کرده و خون رسانی کافی به نقاط تحت فشار را امکان پذیر کند. کوسن های مخصوصی که هدف آنها جلوگیری از زخم بستر است میتواند موثر باشند. این بالشتک ها ممکن است روی صندلی های چرخدار ، صندلی ها یا روی تشک ها قرار بگیرند تا جریان خون را تقویت کنند.

 

محصولات مراقبت از پوست

فشار علت اصلی ایجاد زخم بستر است ، اما بسیاری از بیماری های پوستی می توانند باعث ایجاد زخم های دردناک شوند. پوستی که بیش از حد خشک ، مرطوب ، کثیف یا شکننده باشد ، بیشتر در معرض ضایعات و زخم ها است. چندین محصول برای مراقبت از پوست می توانند از پوست محافظت کرده و از زخم بستر جلوگیری کنند ، مانند:

  • لوسیون های پاک کننده بی اختیاری یک مشکل شایع در افراد مسن است که می تواند منجر به مرطوب و غیر بهداشتی شدن پوست شود. محلول های پاک کننده بدون شستشو و پاک کننده های کف کننده برای تمیز نگه داشتن فرد و محافظت در برابر بی اختیاری وجود دارد.
  • پاک کننده های ضد میکروبی پوست یکی از خطرناک ترین عوارض زخم بستر عفونت است. محصولات ویژه مراقبت از پوست ضد میکروبی می توانند به از بین بردن باکتری ها و مبارزه با عفونت های پوست کمک کنند.
  • محافظ های پوستی محافظ ها می توانند مانعی برای پوست تحریک شده یا حساس باشند. آنها می توانند در برابر از دست دادن آب ، رطوبت اضافی ، درد ، ناراحتی ، التهاب و باکتری ها محافظت کنند.بسیاری از کرم ها ، لوسیون ها و پودرها می توانند به یک بیمار مسن یا ساکن خانه سالمندان در تقویت موانع محافظتی پوست و جلوگیری از زخم بستر کمک کنند. همراه با بالشتک ها ، تشک ها و سایر دستگاه های تسکین دهنده فشار ، محصولات مراقبت از پوست می توانند برای جلوگیری از زخم های فشاری برای همیشه به فرد کمک کنند. مراقبت از بیماران بر عهده پزشکان و همراهان بیمار  است .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.