ارگونومی

ارگونومی و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD ) در محیط کار

پیشگیری از اختلالات اسکلتی  عضلانی در محل کار

اختلالات اسکلتی  عضلانی بر روی ماهیچه ها ، اعصاب ، رگ های خونی ، رباط ها و تاندون ها تأثیر می گذارد. کارگران در بسیاری از صنایع و مشاغل مختلف می توانند در معرض عوامل خطرساز کار قرار بگیرند ، مانند بلند کردن وسایل سنگین ، خم شدن ، رسیدن به بالای سر ، فشار و کشیدن بارهای سنگین ، کار در حالتهای بدن نامناسب و انجام کارهای مشابه به طور مکررو قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر شناخته شده ،  MSD  خطر آسیب به کارگر را افزایش می دهد.

با ارگونومی  متناسب کردن شغل با فرد می توان از MSD های مربوط به کار جلوگیری کرد. و موجب کاهش خستگی عضلات و افزایش بهره وری و کاهش تعداد و شدت MSD های مربوط به کار کمک می کند.

برای خرید انواع تخت بیمارستانی اینجا کلیک کنید.

 

تأثیر MSD ها در محل کار

MSD های مربوط به کار از جمله دلایلی هستند که بیشتر وقتها برای از دست دادن یا محدود شدن زمان کار.گزارش می شود

طبق اداره آمار کار (BLS) در سال 2013 ،  33٪  موارد MSD  از کل موارد آسیب کارگری و بیماری را تشکیل می دهد.

فرایندی برای حمایت از کارگران

عوامل خطر مرتبط با فعالیت کاری و ارگونومی می توانند حفظ این تعادل را دشوارتر کنند و احتمال ایجاد MSD را در برخی افراد افزایش دهند.

مهمترین عوامل خطر ارگونومیک محل کار که باید در نظر گرفته شود:

  • تمرینات اجباری
  • حالت های ناجور تکراری پایدار
  • تکرار کارهای سخت
  • اعمال زور

با توسعه “چشم های ارگو” و رعایت این اصول اساسی ارگونومی ، می توانید به شرکت خود کمک کنید تا فاکتورهایی را که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند شناسایی کند ، این خطر را با ارزیابی ارگونومیک اندازه گیری کنید و اقدامات کنترل را برای کاهش / حذف عوامل خطر ارگونومیک انجام دهید.

 

ملاحظات طراحی ارگونومیک از سر تا پا

فرآیند ارگونومی محل کار بطور سیستماتیک عوامل خطر ارگونومی را شناسایی و به حداقل می رساند. در زیر ملاحظات طراحی ارگونومیک برای قسمت های مختلف بدن ، از سر تا پا آورده شده است. هر قسمت از بدن دارای اختلالات اسکلتی – عضلانی بالقوه و اصول طراحی ارگونومیک برای پیشگیری است.

 

طراحی ارگونومیک برای سر و گردن

اعصاب بدن از طریق گردن وارد سر می شوند. با عبور چنین سیم کشی های حساس از چنین ساختار متحرکی ، احتمال بروز مشکلات زیاد است.

  • اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی
  • سندرم خروجی قفسه سینه
  • سندرم گردن تنشی
  • دیسک گردنی

اصول طراحی ارگونومیک

– از حالت اجباری سر به جلو خودداری کنید

–  وضعیت طبیعی بدن این است که کمی به پایین نگاه کنید

– از زاویه دید باریک و انسداد بینایی خودداری کنید

طراحی ارگونومیک برای شانه ها

MSD های شانه با حالت هایی همراه هستند که بارهای زیادی روی عضلات و تاندون های آن وارد می کنند. از آنجا که بازو اهرم بسیار بلندی را فراهم می کند ، نگه داشتن بارهای کوچک در دست و بازوی دور از بدن به سرعت منجر به خستگی و ناراحتی شانه می شود و فشار قابل توجهی روی تاندون های شانه وارد می کند.

 

اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی

تاندونیت روتاتور کاف

تنوسینوئیت دو سر ران

سندرم شانه یخ زده

اصول طراحی ارگونومیک

الف – وسایل و قطعات را بین شانه ها و ارتفاع کمر قرار دهید

ب- از رسیدن به بالای شانه خودداری کنید و هرگونه رسیدن بیش از حد را کاهش دهید

ج- از خمش و ربودن شانه بیش از 45 درجه اجتناب کنید

طراحی ارگونومیک برای آرنج

آرنج در واقع دو مفصل متفاوت است. بازو را بالا و پایین می کند (خم شدن و کشش) و همچنین به عنوان نقطه محوری چرخش بازو عمل می کند (pronation و supination ) تعداد زیادی از بافت های نرم آسیب پذیر (تاندون ها ، اعصاب ، رگ های خونی) وجود دارد که از طریق آرنج عبور می کنند تا به بازو و دست برسند.

اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی

اپیکندیلیت جانبی و داخلی

سندرم تونل شعاعی

سندرم تونل کوبیال

اصول طراحی ارگونومیک

الف) سطح کار معمولی (وزنه های متوسط) که دقیقاً کمتر از ارتفاع آرنج طراحی شده است

ب) کارهای دقیق (وزنه های سبک) سطح را از ارتفاع آرنج بالا می برند و در صورت امکان پشتیبانی از تحمل وزن اندام فوقانی را فراهم می کنند

ج – سطح کار محل کار سنگین 6-8 “زیر ارتفاع آرنج

طراحی ارگونومیک برای مچ دستان

مچ دست مفصلی فوق العاده متحرک است که شامل تعداد زیادی تاندون ، اعصاب و رگ های خونی است که به دست سرویس می دهند و در برابر MSD آسیب پذیر هستند.

اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی

تاندونیت

سندرم تونل کارپ

کیست گانگلیون

انگشت

اصول طراحی ارگونومیک

  • حالت خنثی را حفظ کنید
  • از خمش مکرر یا مداوم و انحراف اولنار خودداری کنید
  • از کار کردن مكرر و مداوم خودداري كنيد و هنگام طراحي كارها با انتخاب ابزارهاي دستي متناسب با دستها به سهولت انجام کار کمک کنید
  • فضای دسترسی کافی برای دستهای بزرگ را در نظر بگیرید

 

طراحی ارگونومیک برای کمر

پشت کمر یک ستون منحنی انعطاف پذیر است که از یک سری استخوان (مهره ها) تشکیل شده و توسط دیسک های ضربه گیر از هم جدا شده اند. این ساختار توسط تعداد زیادی از عضلات و رباط ها در کنار هم قرار گرفته است که با همکاری یکدیگر توانایی خم شدن و پیچ خوردن به ستون فقرات را دارند. ستون فقرات از نخاع محافظت می کند و به عنوان مرکز توزیع اعصاب عمل می کند.

 

اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی

بیماری دژنراتیو دیسک

کشیدگی های خستگی (عضله یا تاندون) و پیچ خوردگی (رباط ها)

اصول طراحی ارگونومیک

الف- از بلند کردن مكرر كه به خم شدن بیش از حد به جلو نیاز دارد ، خودداری كنید

ب- از خم شدن مداوم به جلو خودداری کنید

مشاهده نمونه تخت جراحی شرکت توان زیست از طریق لینک امکان پذیر است.

طراحی ارگونومیک برای پاها

تحقیقات بسیار کمی در مورد رابطه بین فعالیت های کاری و MSD های اندام تحتانی وجود دارد. با این وجود ، برخی از MSD ها با پاها و اصول طراحی ارگونومیک مرتبط هستند که باید آنها را بخاطر بسپاریم.

اختلالات احتمالی اسکلتی – عضلانی

  • ورم کف پا
  • سندرم تونل تارس

اصول طراحی ارگونومیک

الف – در صورت امکان از عمل پا خودداری کنید

ب- از پیاده روی مکرر بالا و پایین بپرهیزید

ج- از فشارهای مکانیکی روی پاها خودداری کنید

د – برای کوتاهتر نشستن ، تنظیمات یا زیرپایی را برای پاهای کوتاه فراهم کنید

ملاحظات طراحی ارگونومیک از سر تا پا

چک لیست طراحی ایستگاه کاری ارگونومی صنعتی

طراحی بالابر ارگونومیک و دست زدن به مواد

طراحی ایستگاه کاری ارگونومیک

طراحی ابزار دستی ارگونومیک

نمایش های بصری ارگونومیک

کنترل های ارگونومیک

لیست بررسی طراحی ایستگاه کاری ارگونومی دفتر

طراحی صندلی ارگونومیک

طراحی صفحه کلید ارگونومیک و ماوس

طراحی ارگونومیک کامپیوتر مانیتور

سایر ملاحظات طراحی ارگونومیک دفتر

 

تعهد مدیریت در پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی

MSD شامل ارگونومی محل کار واکنش پذیر و فعال است. تا این مرحله ، ما در مورد روند بهبود ارگونومی بحث کرده ایم که ماهیتی واکنشی دارد. اگرچه ارزیابی و بهبود وظیفه کاری موجود و طراحی فرآیند مهم است ، اما مطمئناً مقرون به صرفه ترین روش برای ارگونومی محل کار ، ایجاد یک برنامه پیشگیرانه قوی است. یک رویکرد طراحی فعال برای ارگونومی ، بر جلوگیری از MSD از طریق شناخت ، پیش بینی و از بین بردن عوامل خطر در مراحل طراحی و برنامه ریزی ارگونومیک فرآیندهای جدید کاری تأکید دارد.

آیا می توانید به سوالات زیر پاسخ “بله” دهید؟ در غیر این صورت ، شما باید کاری کنید که فرایند بهبود ارگونومیک خود را فعال کنید.

آیا مهندسان مسئول طراحی فرآیند کار آموزش ویژه ای در زمینه پیشگیری و ارگونومی MSD دیده اند؟

آیا متخصص ارگونومی و / یا تیم ارگونومی در توسعه و طراحی فرایندهای جدید نقش دارند؟

آیا مشخصات فنی و مهندسی برای تجهیزات ، مشاغل و فرآیندهای جدید و اصلاح شده وجود دارد؟

آیا قبل از هزینه های سرمایه ای و یا اجرای فرایندهای تولید کار جدید ، تصویب مشخصات ارگونومی لازم است؟

آیا کارمندان تحت تأثیر در فرآیند طراحی نقش دارند؟

آیا فرایندهای تولید بالادست و پایین دست تحت تأثیر قرار می گیرند؟

لیست بررسی طراحی ارگونومیک زیر برای کمک به مهندسان و کسانی که در طراحی فرآیند شرکت دارند ارزیابی می کند که چه چیزی لازم است و برای طراحی مناسب ایستگاه کاری ارگونومیک باید در نظر گرفته شود.

این چک لیست قادر به پیش بینی تمام متغیرها و پیچیدگی ها و همه ترکیبات احتمالی افراد ، کارهای اساسی ، تجهیزات و محیط کار نیست. لطفاً این محدودیت ها را تشخیص دهید. با این حال ، استفاده از این چک لیست طراحی ارگونومیک ، همراه با درک اصول ارگونومی ، به شما در مورد طراحی ایستگاه کاری ارگونومیک راهنمایی می دهد تا بهره وری را به حداکثر برسانید و خستگی و ناراحتی کارکنان را که در نهایت می تواند منجر به MSD شود کاهش دهد.

طراحی بالابر ارگونومیک و دست زدن به مواد

آیا می توان ارتفاع عمودی جابجایی مواد را طوری تنظیم کرد که بتواند برای ارتفاع بهینه هندلینگ برای هر کارگر تنظیم شود؟ در غیر اینصورت ، آیا کارگران قادرند کارهای دستی را در یک محدوده عمودی قابل قبول انجام دهند که توسط معادله بالابری NIOSH تعیین شده است؟

آیا از آسانسورهای مکانیکی و میزهای گردان در جایی که امکان پذیر است استفاده می شود؟

اگر قابلیت تنظیم عملی نیست ، آیا کارهای مربوط به دست زدن و بلند کردن مواد در ارتفاع عمودی بالای زانوها و زیر سطح شانه انجام می شود؟

آیا می توان فاصله افقی بین نقاط اولیه و نهایی کارهای بلند کردن را کاهش داد؟ یا می توان شروع بالابر را به بدن کارگر نزدیک کرد؟ در صورت امکان بلند کردن و نگه داشتن باید با کشویی جایگزین شود. یا  یک دستگاه بالابر مکانیکی یا کمکی باید در نظر گرفته شود. اگر کشویی یا کمک مکانیکی امکان پذیر نیست ، ارتفاع عمودی نباید بیش از ارتفاع مطلوب باشد. در بسیاری از موارد ، کاهش ارتفاع عمودی به انتهای پایین محدوده عمودی قابل قبول می تواند باعث کاهش قابل توجه فشار در بازوها در صورت نیاز به رسیدن بیش از حد شود.

آیا می توان شکل هر کانتینر را تغییر داد تا بتواند مواد را با بار نزدیک به بدنه حمل کند؟

وقتی قرار است اشیا از دو نقطه در صفحه ساژیتال بلند شده و منتقل شوند (جلو به عقب) ، آیا می توان فاصله را در جایی تنظیم کرد که بدون چرخش بدون فرصت چرخش لازم باشد؟ فاصله بحرانی 24 تا 48 اینچ است. از بلند کردن مكرر با چرخش 180 درجه و چرخش بدون چرخش پا در این محدوده فاصله حیاتی باید خودداری شود.

آیا می توان از بالابرها ، جرثقیل ها ، نوار نقاله ها ، چرخ دستی های کار یا انواع دیگر دستگاه های حمل و نقل مواد برای انتقال اجزای سنگین و حجیم داخل و بین ایستگاه های کاری استفاده کرد؟

 

بررسی اجمالی معادله بالابری NIOSH

معادله اصلاح شده NIOSH Lifting  ابزاری است که توسط متخصصان ایمنی و بهداشت شغلی برای ارزیابی خطرات مربوط به دست زدن به مواد دستی مربوط به بلند کردن و پایین آمدن در محل کار استفاده می شود.

وظیفه بلند کردن عبارت است از عمل دستی گرفتن یک شی با دو دست ، و حرکت عمودی جسم بدون کمک مکانیکی. معادله بالابری NIOSH چندین متغیر وظیفه شغلی را برای تعیین روشها و دستورالعملهای بالابر ایمن در نظر می گیرد.

خرید و مشاهده انواع تخت بستری در سایت توان زیست از طریق لینک

 

طراحی ایستگاه کاری ارگونومیک

آیا کارگر می تواند نشسته باشد یا می توان گزینه نشست / ایستادن را ارائه داد؟ یک ایستگاه کاری نشسته یا ایستاده را برای تکرار زیاد و کار با نیروی کم با حداقل نیاز به حرکت در نظر بگیرید.

آیا ارتفاع سطح کار قابل تنظیم است؟

برای ایستگاه های کاری ایستاده ، آیا ارتفاع کار دستی برای کارهای مونتاژ عادی بین 36 “تا 48” (ارتفاع ثابت مطلوب = 42 “) است؟

برای ایستگاه های کاری ایستاده ، آیا ارتفاع کار دستی برای کارهای مونتاژ با دقت کوچکتر بین 40 “تا 52” (ارتفاع ثابت مطلوب = 46 “) است؟

آیا کارگران می توانند خواسته های شغلی خود را با بازو و آرنج نزدیک به بدن و مچ در موقعیت خنثی انجام دهند؟ آیا گرفتگی فیزیکی وجود دارد که نیاز دستیابی را افزایش دهد؟

آیا کارگران نشسته صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پشتیبانی کمر و ویژگی های چرخشی دارند؟

آیا می توان از کار عضلانی ثابت استفاده کرد؟ آیا می توان برای جلوگیری از کار ایستا ، در صورت نیاز وسایلی برای راحتی آرنج ، مچ دست ، بازو ، پا و پشتی ها را تهیه کرد؟

آیا مواد با توالی منطقی تهیه می شوند؟

آیا نور مناسب برای کار وجود دارد؟ آیا روشنایی در صورت لزوم تأمین می شود؟

آیا تشک های ضد خستگی برای ایستگاه های کاری ایستاده در نظر گرفته شده اند؟

آیا فضا برای کوچکترین و بزرگترین کارگر برای دسترسی و ترخیص مناسب است؟

کنترلهای تمرین کاری

روشهای کاری که حالتهای ناشیانه را در نظر گرفته و کاهش می دهند باید اجرا شوند. علاوه بر این ، کارگران باید در مورد روش کار صحیح آموزش ببینند و آنها را تشویق کنند تا مسئولیت خود را در استفاده صحیح از بدن خود بپذیرند و در صورت امکان از حالت های ناشیانه جلوگیری کنند.

مارک میدلزورث

مارک میدلزورث بنیانگذار  ErgoPlus  است و همچنان از آموزش و انگیزه دادن “ورزش در محل کار” برای سلامتی هر روز بیشتر لذت می برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.